tisdag 15 april 2008

deckargåtor

när jag ändå höll på att plantera inomhus, passade jag sedan på att gå ut och röja lite i den före detta rabatten där astilben ska stå, mitt i mellan syrenen och kaprifolen. så blir det dessutom lite insynsskydd ner mot grannen på samma gång.


tog en tur i resten av trädgården för att titta till alla små blad och blommor som är på väg upp i rabatterna. konstaterade att jag har en uppsjö av små blommor som jag inte vet vad det är, majoriteten av dom blåa allihop. och det är ett riktigt detektivgöra att sitta på nätet och försöka identifiera dom med hjälp av google.

årets första yrvakna vitsippor!


blåsippa. det växer en(!) på vår sida tomtgränsen. resten växer hos grannen. ska vårda den ömt och hoppas på fler.


har nog löst mysteriet med alla hjärtformade bladen i rabatten vid trappan - det blir violer! förhoppningsvis 'viola odorata' - luktviol. det växer nämligen hos andra grannen.


sen blir det genast lite svårare. 'scilla sibirica' månne?


chansar på tidig blåstjärna ' scilla bifolia'.


och här gissar jag på vårstjärna 'chiondoxa siehei'.


och en porslinshyacint. bara hittat ett fåtal ensamma exemplar än så länge.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...