onsdag 5 augusti 2009

shoppingtur

när vi klippte gräsmattan häromsistens gick vår gamla handjagare sönder tre gånger och maken höll äntligen med om att vi nog borde köpa en ny gräsklippare, något jag hade tjatat om de senaste två åren. och äntligen fick jag vad jag drömt om - en elektrisk variant med uppsamlare där bak! hurra hurra! nu ska det bli roligt att klippa hädan efter. :)


på plantagen fanns även denna helt underbara vipphortensia som jag raskt lade vantarna på.


på väg hem från plantagen tod vi en liten omväg via ulriksdals slottsträdgård. och där blev det att ta till den stora flakvagnen! jag hittade både rosa stäppsalvia och rosa vädd till nya rabatten utanför köket. därtill köpte vi en större samling med njurvinda som är tänkt att hänga över murkanten, samt ett silverpäronträd som skall få stå i den djupare delen (där vi tidigare tänkt ha vattenfall).


till kaosrabatten nere vid gräsmattan fick jag nya planer när jag såg detta fina fjäderborstgräs som matchade höstsilveraxet i färgen. en bedårande violruta fick också följa med hem i bilen.


de orangea dagliljorna som aldrig riktigt passat in där nere fick styrka på foten och grävdes upp för att ge plats åt nya gräset. det som gick att rädda skänktes till grannen, men det mesta åkte i komposten. några vingliga marton flyttades tillfälligt (i väntan på omplacering) till köksrabatten för att bereda plats för violrutan. titta så underbar den blev ihop med höstsilveraxet! *älskar* tanken är att det skall bli en brunlila rabatt där nere. jag har ju även några exemplar av en svart akleja som är precis samma färg som de mörka bladen på silveraxet. kanske åker det även ner några mörkbladiga alunrot-plantor istället för den ryska martonen och japanska malörten framöver. det kommer att bli så fiiiint! :)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...