onsdag 11 maj 2011

huston, we have a problem!

titta, titta! det har börjat komma upp saker i mina odlingslådor! :D det är bara ett problem - jag vet inte vad det är. ursprungligen planterades det sallad i lådan. men eftersom jag var sen i starten och vädret har bjudit på sommartemperaturer mest hela tiden (sallad påstås inte vilja gro om det är varmare än 20°), planterade jag istället mangold där för några dagar sedan. eftersom småplantorna växer i tre så vackert snörräta rader har jag uteslutit ogräs, vilket annars hade varit det spontana förslaget.


så antingen är det sallad som trotsat värmeböljan, eller så är det mangold som grott i rekordfart. jag lutar åt det första alternativet (salladsfröna var nämligen yttepyttesmå och svåra att så glest, vilket förklarar sardinträngseln i raderna). det innebär att jag har problem när mangolden tittar upp om en vecka eller två och vill vara med och slåss om reviret. jag får försöka gallra och flytta till annan låda helt enkelt. veckans lärdom: "tålamod min käre watson, tålamod!"

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...