torsdag 12 april 2012

på skattjakt

eftersom temperaturen för en gångs skull kröp en bra bit över nollan idag på eftermiddagen, passade jag på att gå ut en sväng i trädgården och gräva. i den "nyanlagda" rabatten (den som legat under svart plast i två år) hittade jag några tålmodiga gamla hyresgäster som trotsat mörkret och överlevt mot alla odds. scilla är tydligen i klass med kackerlackor - inget man tar dör på så lätt. nu får dom givetvis gärna stanna i rabatten, det var mest ogräset och hallonsnåren jag ville få bort. men jag är ändå lite förvånad över livsviljan.


andra lika välkomna gäster i sagda rabatt, som också vägrat låta sig vräkas är dessa söta luktvioler. dom finns lite var stans i trädgården, men hoppas dom skall sprida sig till en matta inom några år.


dock är jag mer tveksam till den här arten. där låg nämligen också en hög med kraftiga vita borst, nästan som från en pensel. dom är alldeles för grova för att komma från en katt eller hare. någon som har en idé om vad det kan vara? rådjur är min första tanke (det har vi ju gott om i trädgården) men det var bara vita strån, inga bruna... och det fanns inga benrester som räven brukar lämna när han varit och kalasat här tidigare.


andra överraskningar var dessa två ensamma små krokusar som bosatt sig nere vid pallkragarna. kan för mitt liv inte minnas att jag planterat dessa två. och absolut inte den gula som ju är helt fel färg för att få lov att bo i min trädgård egentligen. hmmm, fanns dom där förra året också? måste kolla gamla inlägg...


men oavsett färgfel, får dom stå kvar. så söta i all sin ensamhet. om hundra år kanske dom har vuxit ihop med snödropparna några meter längre bort. ;)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...