onsdag 18 april 2012

vårprojekt i trädgården

mitt senaste projekt i garaget är en gammal trädgårdsbänk med gjutjärnsgavlar som jag fyndade för 850 kr. nu ska den målas om i vitt. ribborna är slipade, grundmålade och täckmålade en omgång på alla sidor (ska målas en gång till i morgon, sen är dom förhoppningsvis klara). gavlarna är slipade och tvättade och står och väntar på sin tur. när bänken är klar skall den placeras nere vid smultronschersminen istället för tidigare tilltänkta stenbänk. det kommer att bli så fint!


idag har jag slitit med att återuppbygga en låg stenmur som avgränsning runt den nya rabatten.


jag har också rensat och grävt fram övre delen av stentrappan som leder mellan gräsmattan och det övre planet där tallen står. den hopplöst stora ormbunken (minst 1 meter i diameter när den är grön) måste bort då den helt blockerar framkomligheten. det är ett rent helsike att försöka hacka bort den stora roten, så man orkar bara ta en liten bit i taget. nu återstår hälften ungefär.


nyligen upptäckte jag att vi fått oanmälda hyresgäster i häcken också. i dom två ingångshålen har jag provat att lägga vitlöksklyftor (det funkade ju när jag fick sork i stora köksrabatten). är nämligen lite rädd att dom ska gnaga och äta upp alla rötterna på våra uppstammade klotthujor. :/

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...