lördag 25 augusti 2012

projekt: norrsidan

dom senaste dagarna har maken och jag ägnat åt att gräva bort den före detta gräsmattan på norrsidan. en uppgift som i allra högsta grad brann i knutarna då ogräset börjat sprida sig in bland marktäckarna trots en "brandgata" emellan. nu är det bestämt (efter tankar om olika typer av marktäckare, stenläggning och till och med trädäck) att det skall bli en helleborus-rabatt.


för av någon anledning verkar norrsidan idealisk för just julrosor (jag trodde det skulle vara lite för lite sol). min första vita julros (okänd hybrid) är ju närmare en meter i diameter och verkar trivas förträffligt.


dom senaste två tillskotten i våras ('pink lady' och 'blue lady') har vuxit till sig ordentligt. dock verkar 'blue lady' ha lite fel på den inbyggda kalenderfunktionen för den blommar nu i slutet av augusti!


så nu skall jag få frossa i alla upptänkliga sorters helleborus - dubbla, enkla, prickiga, enfärgade, vita, rosa, blå, lila, gula, limegröna, svarta... idag köpte jag en helleborus niger samt en 'red lady' på plantskolan (trots att det väl egentligen är lite fel säsong gick det att hitta fina exemplar). har dessutom beställt 'double ellen pink', 'double ellen red', 'double ellen white' och 'double ellen picotee' från horto green. kan knappt bärga mig förrän paketet kommer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt fantastiskt! Jätteroligt projekt, en sådan hörna alla vill ha! Beskriv allt på bloggen! Många bilder! M v h Herr Lite Grön

http://www.hellebores.org/hellebores.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...