söndag 9 juni 2013

att göra en klassiker

äntligen! nu har jag också sällat mig till skaran som provat att gjuta fågelbad med hjälp av betong och rabarberblad. det är ju en riktig klassiker vid det här laget och något jag velat göra sen flera år tillbaka. så härom dagen fick skruttforden åka en tur ut till svärmor för gemensam betong-workshop.

hemma hos svärmor fanns nämligen både rejäla rabarberblad...


liksom betong och blandare (väldigt mycket smidigare än att blanda med armkraft).


som tur var hade svärmor även lite sand över som jag kunde få ta...


sen var det bara att börja forma en lagom skålformad kulle att lägga bladet på. något som visade sig vara betydligt svårare än jag trodde!


därefter täcktes bladet med två lager betong med lite hönsnät som armering emellan.


betongen skall sedan härda i ungefär två dygn under plast innan det är hårt nog för att vändas på. men i det här skedet kom en bufflig och nyfiken james klivande och lyckades med nöd och näppe undgå att krossa mitt ömtåliga fat under sina tunga varghundtassar. *panik*


varghundssäkert mellan stege och skottkärra?


bortkörd från gjutplatsen gick han istället bärsärkargång bland äppelträden med en gammal diskborste, och åskådliggjorde på ett ypperligt sätt begreppet "vinthundsrycket". 


medan jag gjorde fågelbad gjöt svärföräldrarna markplattor och grytunderlägg. markplattor är mitt nästa projekt. har nämligen hittat en sådan underbart fin och snirkligt mönstrad form som jag bara måste köpa när kassan tillåter. den skall sedan målas och behandlas så den ser ut som rostigt järn är planen.


när man tröttnat på betonggjutning fanns det dessutom en ny liten kattunge att bedåras över. hon somnade belåtet i mitt knä vid middagsbordet. *kärlek*


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...