måndag 22 juli 2013

bevingad mat

hittade en så söt muffinsform i form av fjärilar, bin och trollsländor när jag var och handlade på ica maxi härom dagen. idag provbakade jag, och lite knepigt var det allt till en början. innan jag började läste jag nämligen i ett nätforum att man inte behövde vare sig smöra eller bröa formar av silikon. pfft! det visade sig vara fel. första batchen med chokladsmet satt ohjälpligt fast och blev bara småsmulor när jag försökte få ut kakorna ur formen efteråt. därtill hade jag haft i lite för mycket smet så dom hade svällt upp och var helt runda på baksidan. *surt* 


så nästa batch provade jag med lite stabbigare banankakesmet istället (den reser sig ju inte lika mycket i formen samt är inte så ömtålig tänkte jag). gjorde en omgång med bara smörad form och en omgång med smörad form med kokosflingor. de som bara var smörade blev helt klart bäst för där framträdde mönstret tydligast. så nu vet jag det till nästa gång. tycker verkligen kakorna blev jättesöta!


men som om det inte var nog med krångel med dom misslyckade chokladkakorna, blev det dessutom stopp i avloppet mitt i baket, då jag råkat tappa ut lite för mycket kokosflingor i vasken när jag "bröade" formen. så det blev till att leka rörmokare medan kakorna gräddade. hujedamig vad äckligt det är i avloppsrör egentligen! där längtade jag efter maken kan jag säga, han är inte lika äckelmagad som jag själv... :P

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...