lördag 25 januari 2014

gott till fredagsmyset

igår bakade jag kladdigt goda muffins med smak av after eight till fredagsmyset. grunden är mitt gamla superbra sockerkaksrecept som jag bara varierat lite. här kommer receptet för den som vill prova:

after eight-muffins



ca 8 st stora amerikanska muffins

ingredienser:
2 ägg
2 dl socker
75 g smör
1 dl mjölk
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 rågade msk kakao
  1. vispa ägg och socker pösigt med elvisp
  2. smält smöret på svag värme i en liten kastrull
  3. rör ner smöret och mjölken i smeten
  4. blanda mjöl, bakpulver och kakao i en bunke
  5. skär 8-10 st after eight i små bitar (tex 4x4) och blanda noga ner i mjölet. se till att bitarna inte klibbar ihop med varandra.
  6. rör ner mjölblandningen i smeten, försök att vispa så lite som möjligt.
  7. häll upp i dubbla stora muffinsformar och avsluta med att trycka ner en hel after eight-ruta i varje
  8. grädda i 200 ° i ca 15 min
ps. värt att notera är att de jag bakade med muffinsplåt sjönk ihop i mitten efteråt (trots att dom verkade klara när jag kände med stickan), medan de som gräddats på vanligt sätt (i dubbla pappersformar) fortsatte att se fina och pösiga ut. antagligen behövde dom en minut extra i ugnen på grund av plåten.

plåtmuffins = slukhål

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...