onsdag 5 mars 2014

i love  π

både maken och jag tillhör den geekiga skaran som uppskattar nördhumor i alla dess former. för några månader sedan snubblade jag över the apple pi och blev helt såld! när jag sedan hittade den perfekta tröjan till, var temat för makens födelsedag spikad. till saken hör nämligen att maken är galen i äppelpaj och jag i pi!


tack och lov hade jag dagen innan åkt och införskaffat en "moster huldas äppelsvarv" som på 30 sekunder både skalar, kärnar ur och skivar äpplena. modellen hade ett smart sugproppsfäste och den fanns dessutom i vitt! rekommenderas starkt om man har mycket äpplen som skall fixas. 


men därefter följde ett närmast löjligt tidsödande moment, nämligen att stansa ut små siffror i varje äppelskiva. multiplikationsövning: det gick åt ungefär 15 äpplen totalt och varje äpple blev ungefär 8-10 skivor. varje skiva rymde 3 siffror.... 


ett antal hundra siffror senare var mina tummar och pekfingrar rätt ömma. 


så här såg innanmätet ut innan jag lade locket på.


och själva locket fick självklart också siffror på sig som sig bör. jag hoppas jag fick alla decimalerna rätt. måste erkänna att jag var tvungen att tjuvkika på nätet. det var alltför många år sedan jag roade mig med att lära mig decimalerna på pi utantill. 


så här blev resultatet. och maken då? jo han skrattade roat och åt två portioner paj iförd nya tröjan. :)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...