tisdag 1 juli 2014

spikmatta

ett av mina senaste projekt är en romantisk virkad spetsmatta i zpagettigarn (jag har nog snart köpt upp panduros hela lager). mönstret hittade jag här (dock ändrade jag lite på dom sista 4 varven). den färdigvirkade mattan var dock rätt bubblig och behövde sträckas ut i vått tillstånd (blockas) för att bli plan och få rätt form. men hur gör man med ett sånt mastodontprojekt som absolut inte får plats att nålas fast på en strykbräda? man går ut i garaget och tar till dom tyngre grejerna.

först lade jag ut en fleecefilt på golvet för att skydda det från repor och märken. ovanpå lade jag två stora masonitskivor och ovanpå dessa en gammal yllefilt, då jag vet att träskivorna har en tendens till att färga av sig i vått tillstånd. efter att ha sprayat mattan lätt fuktig med en blomspruta, spikade jag helt sonika fast den i underlaget i utsträckt och någorlunda plant tillstånd. nu ska den få ligga där och torka en dag eller två. hoppas bara den håller formen när den tas loss från spikarna. :)


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...