onsdag 12 november 2014

keramik för prinsessor

till dagens keramikkurs hade jag tagit med mig två silikonformar som egentligen är tänkta att användas till sugerpaste eller choklad när man bakar fina tårtor. men jag som är galen i prinsesskronor tänkte att det väl måste gå att använda till lera också...


och det gick ju finemang! titta bara så lyxiga mina fat och skålar blev. och som ni märker blev det inget litet durkslag av den djupa skålen. prinsesskronorna blev så fina att jag inte kunde hejda mig utan bestämde mig för att fortsätta på det inslagna temat. kanske blir det en hel servis till slut?


till och med min lilla knubbiga mjölkkanna fick en liten krona på sig för att matcha resten. nu är bara frågan om jag i efterhand kan måla med guldfärg ovanpå glasyren, ungefär som vid porslinsmålning. det finns visserligen riktigt guld man kan använda till keramik när man glaserar, men den skall brännas på en helt annan temperatur och är dessutom hiskeligt dyr. men min vision är vit glasyr med guldbemålade kronor. vi får se om det går att realisera.


lite hann jag med att dreja idag också. det blev en lockurna där locket drejas separat (på liknande sätt som när man gör fat). det gällde att mäta så locket och urnan passar i storlek. det blev lite stressigt på slutet då jag fortfarande satt och drejade när alla andra började städa upp. vi får väl se hur det gick nästa gång när dom har torkat lite och går att prova tillsammans. lockurnan skall nog glaseras i mattsvart för en lite japansk touch. kanske med en röd insida?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...