onsdag 19 november 2014

veckans drejning

då var ytterligare en dag på drejkursen avverkad. locket jag så hastigt och lustigt knåpade ihop på slutet förra gången passade perfekt till urnan! men jag lyckades nästan förstöra locket när jag beskickade bort lite väl mycket lera. *gah* tror det går att rädda även om det kanske ser lite ojämnt ut på ovansidan...

i övrigt hade jag ingen direkt plan för vad jag ville dreja den här gången, vilket kanske syns. 

mitt första försök på en lite större lerklump (närmare 1 kg) och det var inte det lättaste. så det blev bara en skål. men kanske ska den få ett "pärlband" som avslutning i överkanten. jag har ju fortfarande inte provat min andra silikonform jag köpte (se tidigare inlägg) och jag har dessutom en form till på väg med posten.


idag var det dessutom repetition av hur man gjorde slutna former. så jag var självklart tvungen att göra en till. den har en svag antydan till spiralform på toppen, vilken tyvärr försvann rätt mycket när leran torkat till lite. får kanske bättra på med en mirett nästa gång.


det här var egentligen början till en vas. men den blev ojämn och tunn i kanten upptill så till sist fick jag skära av överdelen och försöka jämna till den istället. är väl fortfarande lite väl tunn upptill, men den fick något japansk över sig i formen. *gillar* vi får se om jag kan komma på något roligt att göra med kanten.


det börjar inte bli många gånger kvar nu. *snyft* en gång till att dreja på, en gång att beskicka det sista från gången innan, och sedan är det dags för glasering. men idag skrev jag upp mig på fortsättningen i januari, så jag behöver inte gråta så länge åtminstone. :D

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...