onsdag 20 maj 2015

sista gången på drejkursen!

nu var det riktigt länge sen jag rapporterade från drejkursen. först låg jag nämligen kanonsjuk i influensan ena veckan och kunde inte gå alls. veckan därpå var jag fortfarande jätterisig och kröp bara dit för att beskicka två skålar, dreja hade jag inte kraft nog i händerna för att göra så jag gick hem tidigt. och idag var sista gången och dags för glasering. så tyvärr blev det bara 7 alster den här omgången till skillnad från tidigare när jag brukat ha mellan 12-15. *snyft* visst jag har höjt kraven och jobbat med större lerklumpan nu än tidigare men det känns ändå lite ynkligt och snöpligt att det gick bort två hela drejtillfällen den här kursomgången. särskilt som jag inte vet om jag har möjlighet att fortsätta till hösten. nåja. här är alla mina saker glaserade och klara. allt blev i den fina gröna glasyren jag blev så förtjust i förra kursen. struntade i att göra  den klotrunda vasen och lockurnan i mattsvart som jag först tänkt. allt skall vara bränt och klart före midsommar, så nu är det bara att vänta...


dagens mysterium var den lilla ostbrickan jag gjorde förra kursen men som inte hann brännas i tid till glaseringen då. när den nu äntligen doppades i glasyrbadet framträdde plötsligt ett konstigt ljust mönster där glasyren inte alls ville fästa. varken fröken eller jag hade någon som helst aning om vad det kan bero på. när brickan är torr syns inget märkligt alls, men så fort den blir det minsta fuktig dyker det upp direkt. eftersom brickan inte går att glasera är det väl lika bra att kasta eländet, och då har jag heller ingen nytta av dom matchande små marmeladburksunderläggen jag gjorde till, så dom får väl åka till tippen dom med. *besviken*

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...