söndag 18 oktober 2015

eva-lenas garn

igår åkte jag och maken  en tur till västerås och jag övertygade honom om att vi behövde åka förbi eva-lenas garn som ändå låg i närheten. oj vilken underbar butik! så mycket fina garner att mina ögon gick alldeles i kors! hade jag inte haft maken med mig hade jag nog stannat minst en timme och botaniserat bland hyllorna. således är ett återbesök på egen hand inplanerat inom en snar framtid.

upptäckte efter mitt förra besök hos trassel att alafoss lopi-garnet jag funderat på till mitt nya stickprojekt var alldeles för sticksigt och omysigt för att fungera i praktiken. istället köpte jag nu ett nystan av vikings hobbygarn som också passade stickfastheten i mönstret. men efter att ha gjort en provlapp känner jag att jag vill ha maskorna fastare och lite hårdare för att få rätt känsla på koftkappan (den får inte bli för mjuk och sladdrig utan kan hellre få kännas aningens stelare och kunna hålla formen ordentigt), så jag ska nog snarare leta efter ett garn med lite färre maskor per 10 cm så jag istället kan gå ner en storlek i stickor och få ett lite stadigare slutresultat. jakten fortsätter alltså.


men hos eva-lenas garn fanns också dignande fyndkorgar med garn för 10 kronor nystanet. i underbara färgnyanser dessutom! så raskt fyndade jag fyra nystan som antingen blir en mössa eller ett par gosiga sockar. det återstår att se. måste bara skaffa nya stickor då alla strumpstickor också ligger i förrådet. väldigt obetänksamt av mig när jag packade... :(




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...