fredag 30 oktober 2015

jag och televinken?

så här inför höst- och vintermörkret har ju mammor (och trafikverket) i alla tider tjatat om hur viktigt det är att ha reflexer så man syns ordentligt i trafiken. och som bilförare har jag ju äntligen på senare förstått hur dåligt man faktiskt syns även om det finns gatlyktor i närheten. har man dreads kan man som extra bonus dessutom ha reflexer i håret; både snyggt och praktiskt! :)

mät längden på dina dreads och köp minst dubbelt så mkt av ett 5 cm brett reflexband. jag har ca 70 cm långa dreads och köpte därför 2 x 150 cm då jag ville ha rejält med reflexer. mätt upp och klipp bandet i tre lika smala remsor (ca 1,65 cm breda och i mitt fall 150 cm långa). vik remsorna dubbla på bredden och dra med nageln längs med vikningen så blir det lite enklare att sy sedan.


sy en raksöm längs med ytterkanten, ca 1 mm in. glöm inte att fästa tråden lite i varje ände genom att backa några stygn. klipp av trådarna.


knyt fast reflexbandet på mitten nere vid hårbotten på dreadsen (det räcker med en enkelknut, dom sitter kvar ändå) men ta ut dom när du tvättar håret så slits inte reflexytan lika snabbt. 


när jag ändå hade symaskinen framme sydde jag två ärmreflexer på beställning åt maken också. till skillnad från sådana där snap-on-reflexband sitter dom förhoppningsvis kvar på ärmarna även när man tar av sig jackan. :)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...