söndag 3 juli 2016

tusen trädgårdar 2016

idag åkte svärmor, linda och jag iväg för att titta på två öppna trädgårdar i härnevi rotbrunna (lagom långt bort att köra och dessutom jättenära betongboden som jag väntat sedan jul på att få besöka).

vi började med betongboden. oh, där fanns det väldigt mycket snyggt (så mycket att jag helt glömde bort att fota något när vi var där). men efter att ha besinnat mig(?) kom jag hem med blott två betongkatter och ett ljuslila hortensiaklot. det finns dock en väldigt hög risk att jag åker dit igen för mer shopping inom en snar framtid! då laddad med massor av kontanter, då hon inte tar kort där (bra att veta).


sen var det dags att besöka lite trädgårdar på tillbakavägen. först ut var lövåsa. ett stort fint gammalt hus (man får ju passa på att spana in huset också) med en lummig och uppvuxen trädgård med många olika små trädgårdsrum.



fantastiskt fint växthus som var byggt mitt i en stenruin(!).


ruinen gav perfekt mikroklimat till köksträdgården. åh, var hittar man ett hus med en egen ruin? *vill ha*


snygg vit takkrona i järn som jag gärna skulle lägga vantarna på till mitt eget framtida växthus. undrar var man kan köpa en sån?


härligt med plats för pyssel och planteringar i växthuset. 


plats för småknytt och älvor i trädgården.


sen bar det av tvärs över vägen till pias trädgård som också deltog i tusen trädgårdar.


en vacker näckrosdamm står högt på min vill ha-lista.


i trädgården trivdes både bin...


och en flock höns, vilka hade sin hemsvist på andra sidan häcken.


en pergola med klätterrosor står också på min önskelista när vi väl har flyttat. 


med tanke på de båda trädgårdarnas perfekta skick verkar det inte finnas så mycket som ett rådjur, vildsvin, mördarsnigel eller ens en bladlus i hela rotbrunna. tveksamt om ens ogräsen vågar sig på att sticka upp huvudet innanför tomtgränserna. tror jag ska flytta dit. :D

på hemvägen gjorde vi ytterligare ett stopp borta vid härnevi plantskola, där jag heller aldrig varit.


förutom massor med underbara plantor att drömma om, fanns detta smarta insektshotell som jag genast blev sugen på att bygga en version av själv.


med en stomme av gamla äppellådor och lite hönsnät borde det ju vara en snabb och rätt enkel match att få till.


hittade också detta snygga trädskydd som jag önskat att jag haft tillgång till när jag bodde i sollentuna. där förstörde rådjuren tråkigt nog allt man försökte plantera ner i jorden. :P


i brist på träd att ömt vårda och beskydda för tillfället, kom jag i alla fall hem med tre stycken snygga växtstöd som man kan använda till lite vad som helst. halva priset var det också. :)


avslutningsvis hann vi med en våffelfika i trädgården hos "lata pigan" också innan vi var hemma precis i tid för regnet att börja falla. vilken toppensöndag vi fick!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...