fredag 11 november 2016

varm om öronen

äntligen dags för lite pyssel! härom dagen rotade jag fram två garnnystan (10 kronor styck i fyndlådan förra året) ur gömmorna och svängde ihop ett pannband för att slippa frysa om öronen i vinter. för att göra det extra gosigt fodrade jag pannbandet med en bit fleece jag köpt i tygaffären. trycknapparna jag införskaffat var dock alldeles på tok för hårda att öppna (gick ju inte att prova i förpackningen), så istället blev det ett par magnetknappar. jag ville ha mitt pannband öppningsbart för att slippa dra över håret, men självklart kan man ju sy ihop det i kortsidorna istället för att ha knappar. stickbeskrivningen hittar du nedan. använd valfritt grovt garn och stickor ca 8-9 mm, men det är inte så noga eftersom du bara stickar på till önskad längd. 





snabbstickat pannband

lägg upp 14 maskor på stickor 9 mm.
varv 1 och varv 3: lyft första maskan, sticka därefter 2 rm, 2 am, 4 rm, 2am, 3 rm.
varv 2, varv 4 och varv 6: lyft första maskan (med tråden framför stickan). sticka därefter 2am, 2 rm, 4 am, 2 rm, 3 am.
varv 5: lyft första maskan. sticka därefter 2 rm, 2 am, 4m-kabel (= sätt 2 m på hjälpsticka framför arbetet, sticka 2 rm, sticka de 2 m från hjälpstickan räta), 2 am, 3 rm.

upprepa varv 1-6 och maska av när pannbandet fått önskad längd. 

tips: jag hade ingen hjälpsticka/flätsticka till hands här hemma utan använde en vanlig medelstor säkerhetsnål istället. 

1 kommentar:

Anonym sa...

O, så snyggt o vilken härlig färg.
Nu gäller det att få tid att sticka det också.
Kram Karin E

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...